Marokko 2019

22 oktober 2019 - Marrakesh, Marokko

Dinsdag 22 okt. 2019

03.00 uur en Paul rijdt voor. Het is een kort nachtje, maar dat moet je er voor overhebben. Joke zit al in de auto dus op weg naar Schiphol. Het is erg rustig op de weg en met 20 minuten hebben we de koffers en nemen afscheid van Paul.  Inchecken zonder wachtrij en ook bij de douane kunnen we zo doorlopen. Dan wacht de koffie met koek. Terwijl ik naar de bank toeloop zie ik een muisje. Geen leuke ontmoeting op de vroege morgen. Maar de koffie smaakt goed. Daarna even aan de wandel en als we bij de gate zijn kom ik tot de ontdekking dat ik de verjaardagskaarten nog in mijn tas heb. Dus op zoek naar een postbus. Ja 10 minuten lopen naar gate F. (Wij zitten bij D). Dus Truus en Lenie alvast gefeliciteerd met jullie verjaardag. Op Schiphol is het hier en daar behoorlijk plakkerig. De bakken bij de douane en de rugleuning bij de gate. Dus ook hier wordt flink bezuinigd. We gaan om 06.45 uur de lucht in en gaan met een bochtje over Londen  en landen om 9.15 uur  (Marokkaanse tijd). In het vliegtuig moet je  betalen voor een kopje thee. (2,80). Via een trap uit het vliegtuig en lopen naar de hal. Heel wat anders als Schiphol.  Nadat we de koffers hebben gehaald, door de douane, waar je een stempel in je paspoort krijgt. Dan naar buiten op zoek naar de reisleider Soufiane. Een aardig gezelschap (Ik heb ze nog niet geteld), met hulpvaardige heren. We maken een rondritje in Marakesch en stoppen bij een bank. Dan gaan koffiedrinken. We raken aan de praat met een echtpaar uit Gent (België) en een Marokkaanse uit Brabant. Het is mooi weer met een stralende zon. Je ziet hier heel veel brommers, paard en wagens, kamelen, ezels en stinkende auto's.  We zien de hoogste minaret en gaan over de Marokkaanse chanse elisee (8km). Over de muren hangen de bloeiende oleanders of bougainville. De officiële taal is de Berberse taal, de oorspronkelijke bewoners van Marokko. De 2de taal is spaans. De huizen zijn  okerrood. We rijden langs een begraafplaats, deze is helemaal ommuurd. Dan is het lunchtijd. Rijst, kip en groeten. Muntthee met honing en een koekje toe. Het smaakt ons goed. Dan brengt chauffeur Mohammed ons naar de medina, waar we door de nauwe straatjes wandelen. De brommertjes passeren ons snel en heel behendig. Wat een herrie en uitlaatgassen. Nog een stukje met de bus naar het hotel en daar ontvangen we de sleutel. 3 hoog maar gelukkig een lift. Boven probeer ik WiFi. Echter geen verbinding. Joke heeft Paul even geappt dat alles goed gaat. Na veel proberen zijn we maar even gaan wandelen en hebben water en koekjes gekocht. Oversteken is hier levensgevaarlijk.  Al staat het stoplicht op rood, ze zijn echt kleurenblind. Als ik de WiFi ook beneden probeer lukt het ook niet. Heb even zitten praten met een Gerdien uit Haarlem en ben naar boven gegaan. Joke gaat even languit. Plots doet wifi het en ben ik meteen aan mijn verslag begonnen. Om 19.30 uur gaan we eten en daarna op tijd onder de wol.

1. P.W. van van Amersfoort Truus:
    23 oktober 2019
    Fijn dat de eerste stap goed is gegaan en meteen al de medina in. Dank voor de felicitatie!
    Groet, Truus.
  2. Esther:
    23 oktober 2019
    Haha, kreeg je groeten? Normaal krijg je bij je eten wel groenten 😁 Maar geniet lekker en heel veel plezier. De eerste dag hebben jullie al veel gezien. Dat belooft wat voor de rest van de vakantie. Liefs Esther