Tuinenreis Frankrijk

10 juli 2018 - Zaandam, Nederland

Maandag 9 juli 2018

Ontbijt vanaf 7.30 uur. 8.15 uur koffer bij de bus want we willen echt om 8.30 uur starten. Lukt bijna.!! Vandaag gaan we huis, maar onderweg stoppen we voor 2 tuinen. Dus we gaan er goed voor zitten. Onderweg komen we een scheve kerktoren tegen in het plaatsje Hoffranville. Anneke herkende het plaats. Als we arriveren bij Chateau de Miromesnil drinken we buiten de bus koffie en eten sommige de meegenomen cake op. We krijgen een rondleiding in het kasteel en er worden leuke weetjes verteld over het bestek. Mespunt rond maken (kardinaal Richeleu) en de vork met de punten op tafel is engels (kanten mouwen bleven haken, ook Richeleu ) de punten omhoog franse manier. Ook de wapens op het bestek zijn aangepast. Het kasteel is erg mooi maar ook hier hebben ze chronisch gebrek aan geld voor het onderhoud. Dan de tuin in. De uitleg gaat langs me heen. Het is warm maar we wandelen langs de bloemen en planten. Horen en zien de kikkers in de vijvers. De moestuin (kitchengarden) ligt dicht tegen het kasteel aan en is na de oorlog aangelegd. Mooi ingedeeld met bloemen. Driehoeken van wilgentakken waar de klimplanten een goed houvast hebben. Ik zie ook artisjokken met een doorsnee van 15 tot 20 cm. Ook bezoeken we nog even de kapel. De moeite waard. De reliëfs zijn prachtig. 11.00 uur stappen we weer in de bus. Na een eind rijden moeten we op bevel van de motorpolitie naar een parkeerplek. Hier wemelt het van leerlingagenten. 6 km te hard gereden. Eind van het liedje een bon van 45 euro. Volgens de agenten een nieuwe verordening per 1 juli 2018 op bepaalde wegen. Bij Chateau de Digeon in Morvillers Saint Saturnin (12.30 uur) staat de lunch klaar. Brood, vlees, salade, couscous en fruit. Lekker met cider en water. Toetje ijs met slagroom en rabarber en koffie toe. Dan de tuin in japanse wijnbessen en aalbessen plukken en opeten. Waren goed rijp. Tijdens de lunch worden enveloppen overhandigd aan Margreet en Stef. 14.15 uur stappen we weer in de bus voor het laatste stuk naar huis. We zien onderweg Butte Lion (herdenkingsmonument Waterloo). Ook moet al het verkeer van 4 naar 1 baan. Dat levert natuurlijk vertraging op. Een ernstig ongeluk. De deuren zijn aan beide kanten losgezaagd. De slachtoffers waren al weg. Door de vertraging moet Stef eerder pauzeren. (Rijtijdenwet ). Maar ze hebben gelukkig lekkere patat en koffie. 3 kwartier later dan gepland komen we aan bij Utrecht Lunetten. Afscheid nemen en snel naar de trein en om 11.45 uur stap ik binnen op de Boeg. Moe maar voldaan.
Mijn eerste tuinenreis. Of er nog meer volgen!!!!!!!

1. P.W. van van Amersfoort Truus:
    11 juli 2018
    Een vol mooi slot van de reis! Weer veel gezien op een terug reisdag. Dank je wel!!! Groet, Truus.