Tuinenreis Frankrijk

9 juli 2018 - Saint-Valery-en-Caux, Frankrijk

Zaterdag 7 juli 2018

Douchen, ontbijt en 9.00 uur start. Allemaal op tijd. We zien zowaar een veld met vlas met een blauwe gloed. Er zijn vlasfestivals in de omgeving. In ons hotel verblijft een groep vrouwen uit Nederland en bij toeval hebben Anneke en ik gisteren een poosje met hun staan praten. Waarvoor wordt vlas gebruikt en wat wordt er dan tentoongesteld.!!. Als ik thuis ben ga ik googlelen. Onderweg zien we ook nog een kerkje waarvan het bovenste gedeelte van de toren is verwijderd. Het verwijderde deel ligt verderop, en volgens onze chauffeur Stef wordt het gerestaureerd. We rijden door Hautot een leuk vissersdorp. De vissersbootjes waren net terug met hun vangst. Dan arriveren we bij Les Bois de Moutiers. Eerst nog even bij de bus aan de koffie met de bij het ontbijt meegenomen appelkoekje. Smaakte goed. We bezoeken de tuin (ontwerp van Gertrude Jekyll) en het huis (ontwerp Edwin Luytens). Prachtige tuin met hortensia's, rode pimpernel, ect. Leuke beelden etc. Huis is nog in de originele staat. Ook wandelen Anneke en ik nog even naar het kerkje met graf van Albert Roussel met mooie gebrandschilderde ramen van Braque. Achter het kerkje een prachtig uitzicht over de zee. In de bus vertelt Margreet dat en-Caux achter plaatsnaam kalkplateau betekent. We rijden dus in een erg kalkrijk gebied. Om 12.30 uur stappen we weer in en gaan naar Grigneuseville. Onderweg willen we lunchen in Pourville sur Mer.
Daar is het echter zo druk dat Stef doorrijdt naar Dieppe. Onderweg komt de bus in een straat terecht met bocht met geparkeerde auto. Hij kan de bocht niet maken en moet dus achteruit het smalle straatje weer uit. Prima chauffeur. We kopen bij een tent aan het strand een broodje kaas en een kop koffie. We wandelen over de boulevard komen mooie oorlogsmonumenten tegen. Ook komt de veerboot uit New Haven binnen. Boven op de rots staat een kerkje (omgekomen zeelieden ). Echter geen tijd voor. 14.30 uur rijdt de bus door naar Grigneuseville waar we om 15.45 uur aankomen. Hier bezoeken we Les Jardins Agapantha. Weer een heel andere tuin. Net een jungle met smalle paadjes en stapstenen in het water en prachtige planten. Ook hier hebben de planten te lijden van de droogte ondanks het natuurlijke riviertje. Om 16.15 uur gaan we verder richting hotel. Stef is zo aardig om 10 personen af te zetten bij het haventje. Dit groepje drinkt een glaasje op een terrasje. Heel gezellig aan het bier, de wijn of jus d'orange. Als Anneke en ik naar het hotel gaan maken we eerst nog een praatje met de vlasdames. Lekker dineetje (geen wijn meer). Dan nog een wandelingetje met Maya en Anneke om de haven en zien de zon in de zee zakken. Verslag maken en de dag is weer voorbij.

Zondag, 8 juli 2018

Opstaan, douchen en ontbijt. Het standaard ritueel. Om 8.30 uur start Stef de bus en gaan we op weg naar Bosc Roger sur Buchy, Jardin de Valerianes. Onderweg zien we straatverlichting. Het zijn net lampions met uitgestansde dieren. Konijn, kip etc. Erg leuk. Langs de weg verschillende veldjes klaprozen. Ook zien sommige een dak met irissen. Komt in Frankrijk meer voor. Margreet geeft informatie over vlas. De teelt, de oogst en de verwerking. Erg leuk. Bij de tuin aangekomen drinken we eerst koffie en gaan dan de tuin bekijken. De eigenaar is hovenier en mevrouw heeft eigenhandig een huisje opgeknapt , wat je kunt huren. Erg mooi gedaan. Een leuk idee is een laddertje als horizontaal rek ophangen en er kapstokjes aanhangen. De tuin (links en rechts van de straat) is prachtig, met borders , paden en doorkijkjes maar ook hier heel veel hortensia's. Foto's maken , ruiken aan de rozen en oh en ah roepen.
Wel smeken de planten om water. De tijd verstrijkt en weer stappen we in de bus (11.40 uur). De volgende tuin is Jardins d'Angelique in Montmain. Huis en tuin wordt gerund door moeder en dochter. Het gras lijkt wel een biljartlaken werkelijk prachtig. Er staat een heerlijke lunch met cider en water voor ons klaar. Na de koffie gaan we de tuin in. Bloemen en bomen. Je ogen zien zoveel. Je oren horen de kikkers en plots zie je ze in de vijvers springen. Strakke blauwe hemel en de zon brandt fel. Margreet besluit het bezoek in deze tuin een half uurtje in te korten. Dus stappen we om 14.00 uur weer de bus in. Maar er staat nog een 3de tuin op het programma. Jardin Plume in Auzouville sur Ry. Onderweg zien we mooie tuintjes, mooie rotondes en rijden we op zeer goede wegen. Deze laatste tuin is voor mij een verademing. Even geen hortensia's maar dahlia's, akelei, kamperfoelie, flox en nog vele andere soorten. Verschillende vakken met allerlei kleuren. Heel veel geel en rood. Om 16.30 uur einde bezoek tuinen en op weg naar het hotel 18.15 uur. Allebei gaar, maar een goede douche doet wonderen. 19.30 uur een heel gezellig diner en met Annie nog een rondje haven gelopen. Ook nog even de trappen op bij het monument en genoten van het uitzicht op het water en de krijtrotsen. Als we terug zijn dan vast het koffertje inpakken en verslag maken.

1. P.W. van van Amersfoort Truus:
    9 juli 2018
    Wat heb je weer een mooi reisverhaal! En...… weer een herinnering voor mij!
    `Van vezel tot vlas` in Koewacht. Een dagje op stap met, dat weet ik niet meer.
    Kijk op internet maar dat was je al van plan. Ik weet nog dat ik met vlaszaad thuis kwam en in de tuin stonden de blauwe bloemen de bloeien. Groet en een goede thuisreis! Truus.
  2. Esther:
    10 juli 2018
    Je hebt echt heel veel tuinen bezocht mam. Leuk okm te lezen! Ik spreek je snel!!😘